טיפים לגרירה בטוחה

טיפים לגרירה בטוחה: התקנה ותחזוקה של וו הגרירה האפוץ

שרות רכב ותחבורה

החיבור הפיזי בין המשאית לגרור המלא ("פול טריילר") מהווה את אחד מהגורמים החשובים ביותר לבטיחות ההובלה. מדובר כאן בחיבור פיזי שעומד במאמצים אדירים, בחיבורים של מערכת האוויר הדחוס, בחיבורי חשמל פגיעים (של מערכת האורות) וכן בחיבורים של מערכת ה- ABS ששולטת על אופן בלימת הגרור.
התקינות של כל הרכיבים האלה היא אומנם תנאי הכרחי לבטיחותה של התובלה, אולם מתברר שנהגים רבים מזניחים את הבדיקה והאחזקה של רכיבים אלה, וכך גורמים לסיכון רב הן לעצמם – אך גם (ובעיקר) לשאר המשתמשים בדרך (נהגים והולכי רגל). במרבית המקרים הסיכון הבטיחותי נגרם בשל חוסר תשומת לב מספיקה (כמו גם אי- ידיעה) של הנהג וקצין הבטיחות, מה שגורם להגברת הסכנה הבטיחותית.

בדיקת נקודות החיבור הפיזיות
החיבור המכני בין המשאית לגרור הוא החלק שנתון יותר מכל למאמצים אדירים, לשחיקה, ולסכנת שבירה והתנתקות. בנקודה זו אין מקום לפשרות. בשלב ראשון חייבים לבצע בדיקה ויזואלית שגרתית לכל האזורים שבהם פועלים כוחות אלה ובעיקר קורת הרוחב האחורית של המשאית (שאליה רתום התקן הגרירה), ריתום הקורה לשלדת המשאית וכמובן שגם לוו הגרירה האפוץ עצמו.

בדיקת קורת הגרירה צריכה להתבצע לאחר שהאחרונה נוקתה היטב, כולל הוו האפוץ. בבדיקה וויזואלית פשוטה אפשר להבחין בסדקים או בשברים שיש בקורה או בהתקן הגרירה עצמו. פרט לכך, יש לבדוק גם האם ברגי החיבור מהודקים היטב והאומים לא התרופפו. חייבים לעצור את העבודה מייד כשמתגלה כל שבר או סדק בקורה או בוו. אם הקורה נסדקה אזי רצוי מאוד להחליפה ולא לתקנה (אם כי ניתן לבצע תיקונים במקרה שיש סדקים קלים). עיוות של קורה דורש את החלפתה המיידית. גזירה של ברגי הידוק לשלדה או שחרור האום דורשים אף הם טיפול מיידי.
החלפה מיידית דרושה במידה ומתגלים סדקים או שברים בוו האפוץ עצמו. ראש הוו נפגע לעיתים בעת העבודה השוטפת, כשחלק מהראש נשבר תוך כדי עבודה, ומכאן ועד להיסדקות כל התקן הגרירה הדרך קצרה ביותר. כאן אין מקום לפשרות או להמתנה "לטיפול הבא במוסך". יש לעצור את העבודה ולהחליף את הוו.
פין הגרירה
פין הגרירה המותקן בוו האפוץ הוא החלק שנתון יותר מכל רכיב אחר לבלאי. עין הגרירה של הגרור חובטת בו בעוצמה רבה מאות פעמים במהלך נסיעה אחת, תוך כדי כך ששני החלקים נשחקים מעצם המגע ביניהם. הפין (כמו גם התקן הגרירה כולו) נבנה בהתאם לדרישות התקינה האירופאיות שאומצו ע"י משרד התחבורה בארץ, והוא מגיע בקוטר אחיד של 48.7 מ"מ. מרבית היצרנים ממליצים להחליף את הפין לאחר שקוטרו נשחק ב- 1.5 מ"מ ל- 47.2 מ"מ. כאן נדרש לקחת קליבר ולבדוק את הקוטר המקסימלי של הפין (כשהבדיקה נעשית בכיוון קדימה-אחורה, כלומר בכיוון הנסיעה).  כדאי מאוד שקצין הבטיחות ייעזר במדיד עובר/לא עובר לצורך בדיקת קוטר וו הגרירה. מדידי פלסטיק כאלה ניתנים בעלות סימלית והם מסייעים לבדיקת קוטר הפין ופסילתו במידה ונשחק יתר על המידה.

גירוז ושימון הפין: טעות שכיחה ביותר היא גירוז פין הגרירה, וזאת בניגוד להמלצת יצרני התקני הגרירה. הבעיה איננה נעוצה בפעולת הגירוז עצמה, אלא באי הסרת הגריז הישן. לגריז הזה נדבקים אבק, חול ושאר שבבים אחרים במהלך העבודה השוטפת, כשהתוצאה היא שהגריז התמים הופך למעין נייר זכוכית שמאיץ מאוד את תהליך הבלאי של הפין. ההמלצה היא לשמן בשמן נוזלי את מנגנון הפין, ולנקות את הפין לעיתים מזומנות. אם בכל זאת מגרזים, אזי יש לנקות ולהחליף את הגריז לעתים קרובות ביותר.

בולם הגומי של התקן הגרירה

בבדיקה הוויזואלית נדרש גם לבדוק שבולם הגומי של התקן הגרירה הוא שלם (אותו בולם גומי עבה שמשמש כמחיצה סופגת חבטות ביו הוו לקורת הגרירה של המשאית), וכמובן לוודא שגם אום הנעילה האחורית של הוו מהודקת היטב ומאובטחת כך שלא תשתחרר (לרוב ע"י פין פציל).
חשוב לבדוק גם את מנגנון הנעילה של הפין. יש לוודא שהפין יכול להתרומם רק לאחר שהזזנו את המנגנון שאמור למנוע את תזוזת הפין בעת הנסיעה. חשוב לזכור שכל כשל במנגנון הנעילה יכול לגרום במהירות להשתחררותו של הגרור מהמשאית במהלך הנסיעה.